fredag 4. juni 2010

Sommerkjole

Siden vi drar til syden i morgen har jeg sydd en sommerkjole til vesla. Sånn passe fornøyd, men det var mange nye utfordringer på dette plagget så det var hvertfall lærerikt!

Det er første gang jeg har:
- Sydd av mønstrete stoff slik at jeg må ta hensyn til mønsterrapporter.

- Sydd tittekant

- Falsk vaffelsøm

- Rynkesøm

- Trykknapplukking

- Rullefald med fot "O"

Er veldig fornøyd med hvordan jeg fikk til mønsterrapportene, spesielt midt bak (bildet over). Vaffelsømmen var mye lettere enn jeg hadde trodd og det virker ikke som det gjorde så mye at jeg nok surret opp strikken på underspolen litt ugjevnt. Rynkesømmen opp mot halslinningen ble helt OK, men ikke perfekt. Rullefalden gikk sånn halvvegs, noen steder ble den tredobbel, andre plasser bare enkel. Men ikke avskremt fra å prøve igjen, regner med at øvelse gjør mester. 

Tittekanten sydde jeg av rødt kantebånd for å slippe å klippe ut selv slik mønsteret sa. Har jo sydd bisebånd før, men det var mye lettere siden jeg kunne kjøre så tett innpå som mulig med glidelåsfoten og så ble det automatisk beint. Dette ble ikke så veldig beint. Egentlig synes jeg hele halslinningen var mer arbeid enn det var verdt og kommer nok til å prøve meg på en enklere kjole med vaffelsøm rundt halsen også.


I følge mønsteret skulle det egentlig vært glidelås i denne, men det hadde jeg ikke så da improviserte jeg en annen løsning. Egentlig ganske fornøyd med ideen, men ikke 100% fornøyd med utførelsen. Men resultatet ble helt OK.


Kanskje noen kjenner igjen stoffet her fra Stoff & Stil og lurer på om det også finnes med rosa bakgrunn? Svaret er nei... Jeg har hatt enda en liten vaskemaskinepisode og har farget hele kjolen rosa. Skulle egentlig sy rosa kortbukser til, men der la mannen ned veto. Så jeg har kjøpt hvit blondebukse istedenfor, den har han bare med å godta ;-)

Mønster: Ottobre 3/2010 modell 6, str. 74
Stoff: Fugler fra S&S, rosa gammelt laken og rødt kantebånd fra S&S

Posted by Picasa

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails