tirsdag 16. februar 2010

Sying av dåpskjole

Må blogge litt om omsyinga av brudekjolen min til dåpskjole. Tiden er knapp, så det blir et mer detaljert blogginnlegg når kjolen og dåpen er ferdig.


Her er utgangspunktet. Skjørtet har et lag med blonde over det hele, det planlegger jeg også på dåpskjolen. Problemet blir jo å få tilpasset dette slik at det blir fint. Det er litt slep på kjolen, noe som gjør at blondekanten på bakstykkene er veldig skjev. Har etter hvert også lagt merke til at når de har sydd den inn til meg så har de klippet av blonden bare på ene siden, så den er ikke symmetrisk lengre. Men la jeg ikke merke til det på meg selv så er det sikkert ingen som ser det på en dåpskjole heller ;-)

En annen utfordring er at siden kjolen er ganske figurnær så er det faktisk knapt med stoff! Får ikke helt full mønsterbredde på forstykket. Skjørter er heller ikke langt nok til å sy slik mønsteret vil ha det, men den får bare bli så lang som den blir. Kan ikke skjøte blonden midt på, det blir ikke fint.


De som kjenner meg vet at jeg er et stort rotehue, syrommet er ikke noe unntak :-P Hobbyrominnredningen kan så vidt skimtes bak meg.


Jeg har til og med tråklet litt på dette prosjektet, noe jeg ikke tok meg tid til på prøveklutskjørtet. Den erfarne syerske kan imidlertid se at jeg her har tråklet vrange mot vrange, så dette måtte jeg gjøre to ganger... Hehe.

Så langt har jeg kommet til nå! Begynner å nærme seg, alle deler er sydd sammen. Mangler litt tilpassing av blonde, som dessverre ikke blir like fint som jeg skulle ønsket :-( Bestemte meg for at det blir litt "slep" bak også her, både for å understreke brudekjolekoblingen og for å slippe å tilpasse enda mer blonde som ikke blir så fint som en kunne ønsket. Det som mangler er at satengen skal sys opp, lagene syes sammen bak (der det er tråklet) og det skal lages knapphull og sys i knapper. Til slutt skal det sys på en sløyfe midt fremme.

Er en liten skjønnhetsfeil på den ene armekanten også, så tror jeg må ta den opp igjen om jeg får tid.

Så gjenstår bare luen...
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Eva Mari sa...

Jeg synes du er tøff som går i gang med noe slikt,
- og at det var kjolen du sto brud i gjør det både ekstra tøft å ta saksa fatt OG helt spesielt med et slikt arvestykke fra to høytidsdager!
Kjolen ble utrolig vakker!!

Gratulasjonsklem fra Emmari fra Sykroken :D

Margrethe sa...

Wow! Du er superflink!

Daisy sa...

Kjolen ser veldig bra ut så langt :)

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails