tirsdag 15. mai 2012

Bringebærjakke




Jeg hadde halvannet nøste Shetland Soft fra Malsen og Mor i fargen Bringebær liggende etter å ha strikket nøstebarndress og to nøstebarnluer til størstejenta, og har lenge lurt på hva jeg skulle bruke det til. Så dukket det fantastisk flotte, gratis, norske mønsteret "Little Ivanhoe" fra Lena Gjerald (Frk. Badegakk) opp, og da var letingen over. Fargen er veldig vanskelig å få riktig på bilde, den er kanskje litt mer blålig enn hva det ser ut som her.

DSC_1410


Igjen har eg gjort noen endringer. Etter tips fra Margrethe (Blomsterpiken) gikk jeg for rundfelling i rillestrikk istedenfor raglandfelling i samme mønster som resten av jakken. Veldig fornøyd med resultatet! Håper bare bærestykket ble langt nok. Valgte å felle 8 masker relativt jevnt fordelt på annenhver pinne, dvs like ofte felling som en vanlig raglan. Er litt fare for at det er for tett siden rillestrikk trekkes mer sammen enn rettstrikk. Men det ser ikke så ille ut, men har ingen i passe størrelse å prøve på. Rillestrikk er jo heldigvis veldig tøyelig, så krysser fingrene for at det går bra.

Må også få takket Margrete så mye for det ekstra nøstet med garn da det viste seg at jeg manglet noen få gram. Så nå har jeg nesten et helt nøste igjen som jeg må finne på et nytt prosjekt for. Det er en evig runddans å prøve å bruke opp garn ;-)

DSC_1412

Fant noen utrolig søte knapper i perfekt bringebærfarge på den lokale strikkebutikken! Gleder meg til å ta den i bruk. Tror den kan brukes fra rundt et halvt år, så blir fin til høsten.

Oppsummering:
Mønster: Little Ivanhoe av Lena Gjerald
Garn: Shetland Soft fra Malsen og Mor i fargen Bringebær. 90 gram
Pinner: 2,75 mm (rillestrikk) og 3 mm (mønsteret)
Knapper: 7 supersøte plastknapper i akkurat riktige fargen
Endringer fra mønsteret:
- Gjorde litt om på rekkefølgen på pinnene i mønsteret for å slippe å strikke så mye vrangt, se mer info her.
- Avsluttet med rad 3 av mønsteret både på bolen og ermene slik at det skulle passe bra og begynne rillestrikk på bærestykket.
- Stikket bærestykket som rundfelling i rillestrikk istedenfor raglan i mønster. Felte 8 masker jevnt fordelt på annenhver pinne. Strikket 2 riller uten felling etter å ha nådd maskeantallet i oppskriften før jeg felte av.

2 kommentarer:

LaLa`s Loft sa...

Så søt en jakke :) Fantastisk fin farge, den blir lekker på den rette eier :)

strikkelisa sa...

For en nydelig jakke du har strikket! Deilig farge!
Jeg strikket denne nettopp, jeg også, og skulle ønske jeg også hadde vett nok til å gjøre om pinnerekkefølgen i strukturmønsteret fra starten.

Jeg har forresten lagt ut en utfordring til deg på bloggen min. Hadde vært gøy å lese svarene dine! :)
Ønsker deg en herlig helg!

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails